Jest to etap właściwej edukacji chorego na cukrzycę. Nauczanie rozpoczyna się zwykle w kilka tygodni po stwierdzeniu tej choroby, przy czym obecnie jest ono coraz częściej realizowane w grupach (kilkunastoosobowych), dla których dobiera się odpowiedni program. Ta forma szkolenia jest łatwiejsza do przeprowadzenia, poza tym jej zaletą jest to, że w chorym ugruntowuje się przekonanie, iż nie jest on samotny w swojej chorobie; sprzyja ona też wymianie spostrzeżeń i doświadczeń między członkami grupy, a dyskusja wielu chorych z osobą nauczającą rozszerza zakres przekazywania informacji. Niektórzy pacjenci źle tolerują jednak nauczanie zespołowe i dla nich trzeba opracować program indywidualny. Wyjaśniającej rozmowy z pojedynczym pacjentem wymagają także takie problemy, jak: wybór zawodu, małżeństwo i założenie rodziny, impotencja i in. Na razie w zakres indywidualnej edukacji wchodzi nauczanie o niekonwencjonalnych metodach leczenia insuliną (użycie i obsługa pomp infuzyjnych). Tematy, które obejmuje ramowy program szkolenia, są następujące: 1. Ogólna informacja o cukrzycy: omówienie jej przyczyny i występujących w niej zaburzeń metabolicznych (pojęcie hiper- i hipoglikemii, związków ketonowych, acetonurii), rodzajów tej choroby i przebiegu — na poziomie odpowiadającym ogólnemu wykształceniu członków grupy. 2. Żywienie chorych na cukrzycę: objaśnienie energetyczności (kaloryczności) diety, jej składu, przygotowanie jadłospisu i rozkład posiłków w ciągu dnia. Bardzo ważne jest przyswojenie sobie przez pacjentów znajomości składu różnych produktów spożywczych (głównie zawartości w nich węglowodanów), domowych miar (łyżeczka, łyżka stołowa, szklanka produktu w stanie surowym i po ugotowaniu), zasad zamiany jednego produktu na inny. Omówienia wymaga także spożywanie namiastek cukru, stosowanie sztucznych środków słodzących, picie alkoholu, kawy, herbaty. 3. Insulina: informacja O’ jej działaniu, rodzajach preparatów, ich stężeniu; dalszym etapem jest nauka wykonywania zastrzyków (nabieranie insuliny do strzykawki, mieszanie w niej różnych rodzajów tego hormonu, wykonanie wstrzyknięcia podskórnego). Obecnie można nauczyć — posługując się odpowiednimi strzykawkami — także pacjentów źle widzących i niewidomych samodzielnego nabierania, mieszania i wstrzykiwania insuliny. 4. Doustne leki przeciwcukrzycowe: omówienie rodzajów leków doustnych stosowanych w leczeniu cukrzycy, mechanizmu ich działania, wskazań i przeciwwskazań do ich stosowania, objawów niepożądanych, które mogą wystąpić podczas ich przyjmowania. 5. Praca mięśniowa (wysiłek): omówienie jego wpływu na metabolizm chorego na cukrzycę, zasad włączania wysiłku do programu leczenia tej choroby, przygotowania do wykonywania dużych wysiłków. 6. Samokontrola: szkolenie w samodzielnym oznaczaniu cukru (glukozy) i acetonu w moczu, coraz częściej też w oznaczaniu glikemii przy użyciu „suchych testów” enzymatycznych (wizualnie i w refotometrze odbiciowym). Z tą umiejętnością należy łączyć drugą — samodzielnego dokonywania niewielkich zmian w dawkowaniu insuliny lub proporcji w jej mieszaninie w zależności od stwierdzonego wyniku badania moczu i (lub) krwi. 7. Stany nagłego zagrożenia zdrowia: pouczenie 01 zachowaniu się w razie niedocukrzenia krwi lub wystąpienia wyraźnych objawów niewyrównania cukrzycy (hiperglikemii, znacznej glikozurii i acetonurii). 8. Stopa cukrzycowa: informacja o możliwości wystąpienia powikłań na stopie w przebiegu cukrzycy, zwłaszcza u osób starszych, i udzielenie wskazówek dotyczących prawidłowej pielęgnacji stóp i zapobiegania powstaniu zgorzeli lub owrzodzenia stopy. 9. Choroby towarzyszące: pouczanie o konieczności i sposobie kontynuowania leczenia cukrzycy w czasie innych przemijających chorób, zwłaszcza tych, którym towarzyszy utrata, apetytu (choroby gorączkowe), wymioty, biegunka. 10. Podróżowanie: pouczenie o przygotowaniu odpowiedniego zestawu (insuliny, strzykawek, lub też leków doustnych), przestrzeganiu diety w czasie podróży i o sposobie stosowania w jej trakcie insuliny lub leków doustnych. Oddzielny problem stanowi samodzielne podróżowanie samochodem i przygotowanie się do niego. Formy nauczania są różne. Obecnie są one najczęściej audiowizualne, w których wykład jest połączony z pokazem rycin, filmów, a także z ćwiczeniami praktycznymi. U dzieci duże usługi w przedstawieniu wielu zagadnień oddaje teatr lalek, w którym na miejsce pacjentów i personelu medycznego wprowadza się figury zwierząt, Bardzo użytecznym uzupełnieniem wykładów, pogadanek i ćwiczeń praktycznych są wydawnictwa popularnonaukowe przeznaczone dla chorych na cukrzycę.
O autorze
Podobne wpisy
Ostatnie wpisy
- Najlepsze praktyki projektowania przyrządów do spawania
- Kryształki Samoprzylepne Pastelowe i Kubek Niekapek BAMBINO: Twoje Narzędzia Twórczości
- Rewolucyjna metoda na odzyskanie młodzieńczego wyglądu
- Pracownia diagnostyki obrazowej — to tam wykonasz USG, RTG, kolonoskopię i endoskopię
- Niezwykłe bliny z jabłkami: przepis, który musisz spróbować!
zakątek zdrowia
Archiwa
- maj 2024
- kwiecień 2024
- listopad 2023
- maj 2023
- kwiecień 2023
- grudzień 2022
- listopad 2022
- sierpień 2022
- marzec 2022
- styczeń 2022
- wrzesień 2021
- sierpień 2021
- czerwiec 2021
- maj 2021
- kwiecień 2021
- grudzień 2020
- listopad 2020
- maj 2020
- kwiecień 2018
- marzec 2018
- luty 2018
- styczeń 2018
- grudzień 2017
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
Kategorie
Warto przeczytać
- Czym jest alergiczny nieżyt nosa?Alergiczny nieżyt nosa, znany również jako katar sienny, dotyka coraz większą część społeczeństwa, osobom cierpiącym na tę dolegliwość warto poznać przyczyny i …
- Proinsulina we krwiProinsulina stanowi około 6% aktywności insulinowej (IRI) ekstrahowanej z trzustki i podobną proporcję tego prohormonu w odniesieniu do wartości IRI stwierdza się …
- Obraz kliniczny cukrzycyZróżnicowanie obrazu klinicznego cukrzycy sprawiało, że już od dość dawna podejmowano próby klasyfikacji tej choroby. W ciągu ostatniego stulecia przyjmowano różne kryteria …
- Woda i elektrolityNiedobór wody i chlorku sodowego uzupełnia się od początku leczenia. W ciągu pierwszych 2 h podaje się we wlewie dożylnym 2 1 …
- Olej z pestek moreli czy olej słonecznikowy. Który wybrać?Do własnej kuchni można kupić różnego rodzaju produkty. Zwykle ludzie przykładają do tego dość wielką wagę, ponieważ to co jemy ma wpływ …
- Jaki ciśnieniomierz wybrać?Ciśnieniomierze nadgarstkowe to aparaty służące do pomiaru ciśnienia. W dzisiejszych czasach pozwala to nam na kontrolowaniu codziennie w domu, dzięki odpowiednio zakupionemu …
- Substancje resztkoweJuż bardzo dawno zauważono, że jarzyny wyraźnie poprawiają tolerancję węglowodanów przez chorych na cukrzycę i fakt ten był nawet powodem poszukiwania w …
- Zmiany naczyniowe w siatkówceObejmują one wszystkie rodzaje zmian naczyniowych charakterystycznych dla mikroangiopatii cukrzycowej. W okresie wczesnym (retinopathia simplex, backgiound letinopathy) następuje zwiększenie przepływu naczyniowego w …
- Przemiana fosfolipidów w komórkach BPrzemiana fosfolipidów w komórkach B. W ostatnich latach ustalono, że aktywacji komórek B wysp trzustkowych towarzyszy nasilenie przemiany fosfolipidów, szczególnie w cyklu …
- Nieprawidłowa tolerancja glukozyJest to stan, który odpowiada według dawniejszych określeń cukrzycy chemicznej (diabetes mellitus chemicus, Chemical diabetes) lub tzw. przypadkom granicznym (borderline cases). Stężenie …
- Potencjalna nietolerancja glukozyDawniej stan ten nazywano cukrzycą potencjalną lub (retrospektywnie) stanem przedcukrzycowym (piaediabetes). Rozpoznaje się ją u osób, u których test tolerancji glukozy daje …
Najnowsze komentarze